Обзор snes classic mini: уберите «школоту» от экранов

Design

The SNES Classic Mini comes in two distinct styles. Our review unit is the version that was released in Europe, Australia and Japan – it has a grey chassis and red, yellow, green and blue face buttons, while North Americans have to make do with a purple-accented model. 

We’re not going to wade into the 25 years worth of arguments about which version of the console is the better-looking one, but suffice to say the UK/Australia version looks better, and anyone who thinks otherwise is just plain wrong. Sorry (not sorry).

As you can see, the console itself is very similar in design to the NES Mini. It’s compact and it’s light, but it feels sturdy enough when placed in front of your TV.

Image credit: TechRadar

On the top of the machine, the console has the same power and reset buttons found on the NES Mini. The power control is a sliding switch this time around, and there’s also a fake button labelled ‘Eject’. Unsurprisingly, considering the console’s lack of cartridges, it doesn’t do much.

So far, so NES Mini, which is to say it’s a machine designed with all the love and respect in the world for its source material. Some people might find that ludicrous, but we reckon most Nintendo fans will lap it up. 

Round the front of the machine, however, things take a turn for the worse, with a fake pair of controller ports which need to be removed to reveal the real deal behind them.

It’s a minor point, sure, but having this fake front means the console looks a little untidy when you’re using it – it’s awkwardly pulled down by the controller lead, and the whole console just doesn’t look as well put-together as its older brother. 

Thankfully, with the controller, Nintendo appears to have made the single biggest improvement over the NES Mini. 

Image credit: TechRadar

When the first retro console came out in 2016 it was universally criticized for having a ridiculously short controller cable that was just 30 inches (around 76cm) long. 

Thankfully the length of the cable on the SNES Mini controller has been upped to a much more respectable 56 inches (around 142 cm). In our home it’s still not quite long enough to reach all the way to our couch, but it’s much better than having to hover right in front of the television.

For comparison’s sake, the SNES’s controller was around 90 inches (around 228 cm) long. 

So the SNES Mini’s controller is better, but in our ideal world its cord would be longer still. Maybe if Nintendo ever puts together a Nintendo 64 Mini it will finally reach parity with the original console…

Image credit: TechRadar

The controller itself feels great, and has that Nintendo quality that’s always missing from third-party gamepads. Compared to the ultra-clicky buttons on the Nintendo Switch you might find the SNES’s controller buttons a little squashy, but they’re still very usable.

People have pointed out that the controller isn’t quite the same as the one that came with the original console, but the differences are minor enough to only be apparent if you place the two next to each other. 

Thanks to its connector, you should also be able to plug the controller into a WiiMote and use it to play SNES games on the Wii or Wii U’s virtual console, should you want to play any games that aren’t included on the SNES Mini itself.

Two controllers come in the box, which means the machine is immediately ready for some multiplayer gaming. It’s another key improvement over the original, and we’re very thankful for it. 

If you really don’t like the controllers, we’ve got a simple fix – if you’re willing to splash a bit more cash that is. 8bitdo released a wireless controller for the SNES, which looks almost like the native one but with a slightly grayer face. Just pop the accompanying wireless dongle into the slot where you’d place the standard controller wires and you’re good to go!

Комплектация и дизайн

SNES Classic mini поставляется в красочной приятной картонной коробке, которая стремится быть одновременно максимально информативной и яркой. На ней на многих европейских языках расписано, что это, собственно, такое. Сзади приведён список доступных игр с изображениями классических обложек

Некоторые игры больше других, чтобы отметить их важность

Оформление отличное – можно поверить, что почти тридцать лет консоль просто лежала где-то на складе и ждала своего часа.

Коробка прямиком из прошлого

Внутри – всё необходимое. Ну, почти всё. Сразу следует отметить, что блок питания в комплект не входит, поэтому готовьтесь использовать зарядку от смартфона. Впрочем, игрушка эта такая маленькая, что её запросто можно включить, используя разъём USB у телевизора.

Отсутствие блока питания досадно, но это не трагедия в 2017 году. Зато в коробке аж два контроллера, что очень здорово. Я не скажу, что игр на двоих тут прям очень много, но это замечательный бонус. Тут же вы найдёте кабель HDMI и инструкцию.

Ну и главное – сама консоль. SNES Classic mini вряд ли произведёт на вас впечатление, если вы никогда не видели её прародителя, но отрицать тот факт, что она очень симпатичная и милая, крайне сложно. Практически невесомая, SNES Classic mini кажется муляжом, а не работающим устройством.

Следует отметить, что перед Nintendo был чёткий выбор – либо функциональность, либо аутентичность. И они выбрали второе. Несмотря на то, что консоль будто бы обладает слотом для картриджей, никакие картриджи тут не поддерживаются – всё это имитация. Даже порты для контроллеров выглядят точно так же, как в оригинале, но не думайте, что они работают – для того, чтобы воткнуть контроллер, нужно откинуть этот муляж.

Может показаться, что мы вернулись в эпоху картриджей, но нет — слот здесь исключительно для красоты

У консоли есть две работающие кнопки, остальное – для красоты. Тумблер Power позволяет включать и выключать приставку; при включении загорается индикатор. Кнопка Reset на самом деле является более привычной нам Home, то есть она позволяет выйти из игры на экран выбора.

Сами контроллеры являются точной копией оригинальных. Даже ветераны, которые провели тысячи часов за SNES, с трудом могут отличить их. Контроллеры проводные – во имя, опять же, аутентичности. В прошлом году на NES Classic жаловались за чересчур короткие провода – в неё было невозможно играть, не сев на пол прямо перед экраном. В SNES Classic mini компания обещала исправиться, но выполнила своё обещание лишь наполовину: в то время как провода и правда ощутимо длинней, они всё ещё короче оригинальных. Всё так же тяжело дотянуть контроллер до кресла перед телевизором. Теперь это возможно, но всё равно крайне проблематично.

Как и многие другие, я считаю, что геймеры могут тосковать по играм, но мало кто скучает по проводным контроллерам. Беспроводные были бы лучше.

Внешне консоль выглядит совершенно идентично оригиналу, но разъёмы контроллеров используются от Wii, и чтобы воткнуть их, нужно откинуть крышку-муляж

Зато пользоваться ими – одно удовольствие. В отличии от консоли, они сохранили оригинальные пропорции. Кнопки, их расположение, форм-фактор – всё это один в один. Существует множество способов эмулировать игры, но без этих контроллеров обязательно что-то теряется. Кнопки не только выглядят, как раньше, но и ощущаются правильно. Прорезиненные Start и Select такие же тугие, а A B Y X очень приятно нажимать. Вообще, контроллеры можно было бы не просто повторить, но и сделать лучше, но об этом – потом. Они, кстати, обратно совместимы с Wii и Wii U.

Установка других консольных игр

Установив RetroArch и соответствующие консольные модули, вы сможете начать добавлять игры с других консолей в SNES mini. Из-за проблем с авторским правом мы не можем предоставить вам какую-либо информацию о том, как найти файлы ROM самостоятельно.

Если у вас есть готовые к установке ПЗУ, закройте Мод Магазин и нажмите Добавить больше игр в нижней части окна Hakchi2 CE. Выберите файлы ROM и нажмите открыто подготовить их для установки на SNES Mini. Как только вы это сделаете, выберите игры под Новые приложениящелкните правой кнопкой мыши и нажмите Скачать обложку для выбранных игр.

Когда вы будете готовы, нажмите Синхронизировать выбранные игры с NES / SNES Mini и ваши новые игры будут загружены во внутреннюю память SNES mini. Если вы хотите добавить их на USB-накопитель, нажмите Экспорт игр вместо этого выберите свое запоминающее устройство USB. Как только вы подключите это к вашему SNES Mini, игры будут обнаружены автоматически.

Установка Hakchi2 CE и подготовка SNES Mini

Для начала вам необходимо установить на свой ПК инструмент Hakchi2 CE, который вы можете загрузить из репозитория Hakchi2 GitHub.

Hakchi2 CE только для Windows, поэтому вам нужно создать виртуальную машину Windows

Как настроить виртуальную машину Windows в Linux

Как настроить виртуальную машину Windows в LinuxМногие домашние пользователи предпочитают запускать установку с двойной загрузкой, когда нужны и Windows, и Linux, но если вы предпочитаете запускать Windows в Linux, вот как это настроить.
Прочитайте больше
в Linux, если вы используете эту ОС. После загрузки и установки откройте Hakchi и перейдите на Kernel> Установка / Ремонт,

Вас спросят, хотите ли вы прошить собственное ядро, поэтому выберите да, Вас могут попросить предоставить права администратора, поэтому примите это. Появится командная строка Windows, устанавливающая драйверы для взаимодействия с SNES Mini. Как только это будет сделано, вы увидите окно «В ожидании вашего NES / SNES Mini». Затем вам нужно сделать следующее:

  1. Переключите кнопку SNES Mini POWER в положение выключения.
  2. Подключите SNES Mini к компьютеру с помощью кабеля micro-USB.
  3. Удерживайте RESET, а затем переключите кнопку SNES Mini POWER во включенное положение.
  4. Подождите несколько секунд, затем отпустите кнопку RESET.

Модифицированное ядро ​​займет несколько минут, и ваш SNES Mini перезагрузится в процессе.

Если у вас возникли проблемы, дождитесь перезагрузки SNES Mini и повторите процедуру. После успешной установки нажмите ХОРОШО.

Установка RetroArch и консольных модулей

Для эмуляции других консольных игр необходимо установить RetroArch на SNES Mini, одну из самых известных библиотек эмуляции для Linux. Это позволит вам играть в консольные игры из других эпох, включая другие консоли Nintendo и PS1.

Идти к Модули> Мод Магазин а затем Retroarch Вкладка. Выберите последнюю версию RetroArch ‘Neo’ (вероятно, будет верхней записи) и нажмите Скачать и установить модуль.

Библиотека модулей будет установлена ​​и ваш SNES Mini перезагрузится. После установки перейдите к Ретроаркс Ядра Вкладка. «Ядра» необходимы для эмуляции каждой консоли. Для N64, NES и PS1 вам потребуется:

  • GLupeN64 для N64
  • NESTopia или FCEumm для NES
  • PCSX перевооружен неон для PS1

Вы можете выполнить тот же процесс для любого другого ядра консоли, предоставляемого этим инструментом, но вам необходимо выяснить, какое ядро ​​лучше всего подходит для любых игровых ПЗУ, в которые вы хотите играть. Установите каждый, выбрав ядро ​​и нажав Скачать и установить модуль. Ядра будут установлены, и ваш SNES Mini перезагрузится.

Вы должны знать, что файлы игры для PS1 довольно велики по сравнению с другими консолями. Вам нужно подумать о том, чтобы модифицировать SNES Mini для дополнительного хранилища с помощью карты microSD или приобрести себе USB-адаптер OTG с портами для питания и хранения, чтобы подключить его к порту micro-USB SNES Mini. Это позволит вам вместо этого использовать USB-накопитель.

Если у вас есть дополнительное место для хранения, перейдите к Дополнительная функциональность вкладка и установите Hakchi Memory Boost модуль. Это создаст файл подкачки Linux

Что такое Linux SWAP-раздел и что он делает?

Что такое Linux SWAP-раздел и что он делает? В большинстве установок Linux рекомендуется включать раздел SWAP. Это может показаться странным для пользователей Windows — для чего этот раздел?
Прочитайте больше
на вашей SD-карте, что повысит производительность в некоторых играх класса N64 или PS1.

Games

With a starting library of just 20 games Nintendo is inevitably going to leave a few people disappointed (cough, Chrono Trigger fans, cough), but for our money we think the SNES Classic Mini has more or less every game on it that you’d bring up in a conversation about how great the old console was.

As we mentioned above, there is now a hack available if you want to get some more titles on the box through unofficial channels.

What’s surprising is how well many of the games have aged. Super Metroid might be a 2D, 16-bit title, but it could easily be released today as a retro-styled indie title and you wouldn’t bat an eyelid. It’s tight, it’s polished, and it’s just as easy to understand and play today as it was over 25 years ago when it was first released. 

Don’t miss: All the SNES Classic Mini’s games, ranked from worst to best

The Legend of Zelda: A Link to the Past continues to look absolutely incredible, with the level of artistry that goes into something as simple as Link’s animation wondrous to behold. There’s a reason why people continue to claim this is the best Zelda game, and the result is its utterly timeless appeal.

Image credit: TechRadar

Oh, and then you’ve got Super Mario World and Final Fantasy III (known as Final Fantasy VI in Japan), which are both probably the best games ever released in their respective genres. 

There’s a reason these games have spawned entire genres, but what’s incredible is that although more recent releases have added and tweaked them, the cores that are present in these originals are just as enjoyable and playable as ever. 

There are a couple of games in here that haven’t aged quite as well, not because of the way they look but because of their slightly dated design conventions. Super Ghosts and Ghouls and Contra III still look great, but we found them a bit of a slog to play through. Call us 21st century mollycoddled gamers, but they weren’t for us. 

Despite variations in how fun we found each of the games, almost every single one of them is a classic that in its own way went on to define the modern gaming landscape. 

Image credit: Nintendo

Of course, the most notable game included on the console is Star Fox 2, a game that until now has never actually been released. It was originally in development in the 1990s as a sequel to the original game, but was canceled close to release due to Nintendo shifting its focus towards the Nintendo 64 console. 

You’ll need to complete a portion of the original Star Fox to unlock it for play, but once you do so, you’ll find it a fascinating look into a bygone era. 

Its blocky polygonal graphics (which were only possible on the 2D-focused console thanks to the mythical Super FX chip that was built into the game’s cartridge itself) are a little rough, but look past the dated exterior and there’s still a fun shooter at its core. 

It might not appeal to everyone, but its inclusion is a massive win for gaming history enthusiasts. 

Yes, in an ideal world the SNES Classic Mini’s game library would be limitlessly expandable, but we’d argue that at a certain point it would lose the charm of being a simple offline device, free from the firmware updates and DLC of modern gaming.

If you’re desperate for more games to play, you can always use the controllers to play more games on the Wii’s virtual console, or you can take matters into you own hands and hack the console yourself… 

Disappointed by the lack of games? Us too. Check out our rundown of the 10 classic games the SNES Mini is missing.

Games

Main article: List of Super Nintendo Entertainment System games

Super Mario World is the best selling SNES game.

The Super Nintendo Entertainment System is popular due to its wide selection of triple-A titles from Nintendo and numerous third parties. Some of the most popular games released on the system by Nintendo include Super Mario World, Donkey Kong Country and its sequels, Super Mario Kart, The Legend of Zelda: A Link to the Past, Star Fox, Super Mario World 2: Yoshi’s Island, F-Zero, Super Metroid, Pilotwings, and others.

Third parties were also largely successful on the SNES, with Square, Enix, Capcom, Midway and others striking it big with titles such as Final Fantasy IV-VI, Chrono Trigger, Dragon Quest VI, NBA Jam, Street Fighter II (and its various incarnations), Disney titles and more.

With the release of the Game Boy Advance, many classic SNES titles were ported over to the handheld, once again receiving a large amount of success. Some of the SNES games re-released as Game Boy Advance titles include Super Mario Bros. 2-3, Super Mario World 1-2, The Legend of Zelda: A Link to the Past, the entire SNES Final Fantasy library, all three Donkey Kong Country games, and others.

The Nintendo DS was also used to recreate classic SNES titles such as Chrono Trigger, Kirby Super Star Ultra and Final Fantasy IV being released to wide acclaim and large sales, proving that even though the games were over 10 years old at the time, they were still very enjoyable. Kirby Super Star Ultra, a remake of Kirby Super Star, went on to sell more than the other two Kirby games for the DS.

Top ten best-selling SNES games

Main article: List of best-selling Super Nintendo Entertainment System games

The following are the top ten best-selling games in all the regions.

  1. Super Mario World — 20.61 million copies
  2. Super Mario All-Stars — 10.55 million copies
  3. Donkey Kong Country — 9.3 million copies
  4. Super Mario Kart — 8.76 million copies
  5. Street Fighter II: The World Warrior — 6.3 million copies
  6. Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest — 5.15 million copies
  7. The Legend of Zelda: A Link to the Past — 4.61 million copies
  8. Super Mario World 2: Yoshi’s Island — 4.12 million copies
  9. Street Fighter II Turbo — 4.1 million copies
  10. Donkey Kong Country 3: Dixie Kong’s Double Trouble! — 3.51 million copies

Final verdict

Although Nintendo could have gotten away with releasing a slightly modified NES Mini and updated controllers, the SNES Classic Mini feels like a much more complete package. 

Including two controllers in the box is a great move, while the selection of games covers almost all of the classics – and the added rewind function means you should be able to make it through even the most unapproachable of the bunch. 

With just 21 games it’s inevitable that some are going to be disappointed, but the inclusion of Star Fox 2 is a win whichever way you look at it. An expandable games library would have pleased more people, but even then it’s unlikely that every game would have managed to come along for the ride. 

Image credit: TechRadar

We have a couple of gripes with the console, and both are to do with the controllers. The first is the small plastic flap that covers the two controller ports. Having to leave this open while the controllers are plugged in makes the console look a little disheveled while in use. 

The second is that the length of the controller cables still leaves a little to be desired. It’s better than the NES Mini, sure, but considering that Nintendo has tacitly admitted it was an issue, it’s surprising that the company didn’t go all the way and make the cables as long as the original’s.

But beyond that, this is exactly what you’d want a retro console to be: lovingly designed, packed with classics, and functional for a modern audience. Whether you’re looking to revisit the games of your youth, or get introduced to them for the first time, the SNES Classic Mini is a real treat. 

In case you missed it, here’s our review of the NES Classic Mini

4 плоскости графики

Размеры тайловых карт

  • Тайловые карты плоскостей скроллинга могли иметь размер 32×32, 32×64, 64×32 или 64×64 тайлов. В зависимости от размера каждого блока тайловой карты (блоки по 16×16 px/1 тайл или 32×32/2×2 тайлов), размер тайловой карты мог меняться от 256×256 до 1024×1024 пикселей
  • Более подробную информацию о размерах тайлов в тайловых картах см. в разделе «Tile Maps & Character Maps» этой статьи

Свойства каждого тайла в тайловой карте

  • V/HFlip тайла (отражение по вертикали/горизонтали)
  • Приоритет тайла (низкий/высокий)
  • Номер палитры (3 бита, 0-7/$00-$07). Плоскости используют первые 8 субпалитр CGRAM; вторые 8 субпалитр используются для спрайтов (OAM)
  • ID тайла

Tilemap viewer для 4 фонов (BG) в SWMВидеорежимыMode 0

  • 4 фона (BG), каждый с 4 цветами
  • Приоритет BG (спереди назад)

Mode 1

  • 2 BG c 16 цветами
  • 1 BG с 4 цветами
  • Приоритет BG (спереди назад). Приоритет варьируется в зависимости от состояния бита 3 в регистре $2105.

Mode 2

  • 2 BG с 16 цветами каждый
  • Приоритет BG (спереди назад)
  • Первый режим со «смещением на тайл» (подробнее см. в Mode 2)

Mode 3

  • 1 BG с 256 цветами
  • 1 BG с 16 цветами
  • Приоритет BG (спереди назад)
  • Доступен Direct Color Mode (регистр $2130)

Mode 4

  • 1 BG с 256 цветами
  • 1 BG с 4 цветами
  • Приоритет BG (спереди назад)
  • Второй режим со «смещением на тайл» (подробнее см. в Mode 4)

Mode 5

  • 1 BG с 16 цветами
  • 1 BG с 4 цветами
  • Приоритет BG (спереди назад)
  • «Mode 5 отличается от предыдущих режимов. Вместо стандартного тайла шириной 8/16 пикселей он всегда использует тайл шириной 16 пикселей (высота по-прежнему может быть 8 или 16) и пользуется только половиной пикселей (начиная с нуля, чётные пиксели для подэкранных тайлов, нечётные — для тайлов основного экрана). Затем он переключается в псевдо-hires для рендеринга растровой строки шириной 512-пикселя. Кроме того, если включен Interlace mode (см. бит 0 в регистре $2133), то экран в высоту вместо 224 или 239 составляет 448 или 478 полустрок. В каждом кадре отрисовываются или чётные, или нечётные строки, что определяется битом 7 в регистре $213f. Это также означает, что $212c и $212d можно присвоить одинаковое значение, чтобы получить „ожидаемый“ дисплей».

Mode 6

  • 1 BG с 16 цветами
  • Приоритет BG (спереди назад)
  • Особые свойства: как и Mode 5, имеет определённые отличия. Как и Mode 2, тоже является режимом со «смещением на тайл». «Однако стоит помнить, что в Mode 6 всегда используются тайлы шириной 8 пикселя (16 полупикселей), что относится к BG3, а также к BG1. Невозможно применить смещение к тайлу в 8 полупикселей или к области шириной 16 пикселей (только если не использовать два значения смещений для двух 8-пиксельных областей).»

Mode 7

  • 1 BG с 256 цветами
  • Сильно отличающийся режим; позволяет выполнять матричные преобразования слоя BG
  • Используется для эффекта псевдо-3D в таких играх, как Super Mario Kart, FZero, и т.д.
  • Все подробности см. в Mode 7

Functionality and user interface

Boot up the SNES Mini and you’re greeted with the same fantastic retro-styled user interface as the NES Mini has.

Scrolling left and right allows you to choose from your list of games, which can be sorted by name, number of players, how recently they were played, release date, or publisher.

Nintendo’s been emulating most of these games in some form or another for years, so it’s no surprise that the SNES Classic MIni offers a pretty perfect recreation of them.

By default the games are emulated with a slight smoothing filter applied, to take the rough edges off the pixels that would have been smoothed out by CRT televisions of old, but you can also run them with ‘pixel perfect’ emulation if you choose, or else apply a slightly heavy-handed CRT filter for some real scanline goodness.

Image credit: TechRadar

We were perfectly happy to leave the console set to its default mode, but if your personal preferences differ then these alternative options should have you covered. 

Switching between games is handled by the console’s ‘Reset’ button. It’s a little annoying when you first get the console out of the box and you’re gleefully switching from game to game to try everything out, but by the time you sink your teeth into a title, having to use the button is no more annoying than switching cartridges or discs in consoles before the days of downloadable games. 

Although playing these games with the SNES Mini’s controller feels like as authentic an experience as you’re likely to get, Nintendo has allowed for a couple of modern conveniences with the updated hardware. 

Making a return are save states, where you’re prompted to use whenever you jump out of a game (a process that still, somewhat annoyingly, requires you to press the Reset button on the console itself). You can save up to four states, which should be more than enough for most people.

Image credit: TechRadar

New to the SNES Mini, however, is the ability to rewind save states by up to 45 seconds. You do this by selecting a save state and hitting the ‘X’ button, and you can then scroll back through your gameplay to pick a moment to retake control. 

Yes, you could absolutely use this feature to cheat your way through the harder games included on the console, but we’d be much more inclined to make use of it if we suddenly died at the end of an otherwise flawless run of a level in Contra III. 

With saves often being much less convenient in these older games, the rewind feature ends up being a bit of a lifesaver. On one occasion we were having so much fun in Super Metroid that we forgot to save for almost half an hour – and being able to quickly rewind the game after death was far preferable to playing through the entire section again. 

Yes, it’s cheating, but you’re free to not use it if it bothers you. 

Technical specifications

CPU reference
Processor Ricoh 5A22, based on a 16-bit 65c816 core
Clock Rates
NTSC

Input: 21.47727 MHzBus: 3.58 MHz, 2.68 MHz, or 1.79 MHz
PAL

Input: 21.28137 MHzBus: 3.55 MHz, 2.66 MHz, or 1.77 MHz
Buses 3.55 MHz, 2.66 MHz, or 1.77 MHz
Other features
  1. DMA and HDMA
  2. Times IRQ
  3. Parallel I/O processing
  4. Hardware mu
Video references
Resolutions Progressive: 256×224, 512×224, 256×239, 512×239Interlaced: 512×448, 512×478
Pixel depth 2, 4, 7, or 8 bpp indexed; 8 or 11 bpp direct
Total colors 15-bit RGB (32,768 colors)
Colors per sprite 16 (4-bit)
Sprites 128, 32 max per scanline; 8×8 to 64×64 pixels, 272 max per line
Backgrounds Up to 4 planes; each up to 1024×1024 pixels
Effects •Pixelization (mosaic) per background•Color addition and subtraction•Clipping windows (per background, affecting color, math, or both)•Scrolling per 8×8 tile•Mode 7 matrix operations
Audio references
Processors Sony SPC700, Sony DSP
Clock Rates Input: 24.576 MHz
SPC700 1.024 MHz
Format 16-bit ADPCM, 8 channels
Output 32 kHz 16-bit stereo
Effects •ADSR envelope control•Frequency scaling and modulation using Gaussian interpolation•Echo: 8-tap FIR filter, with up to .24s delay•Noise generation
Memory reference
Main RAM 128 kB
Video RAM 64 kB main RAM512 + 32 bytes sprite RAM256 × 15 bits palette RAM
Audio RAM 64 kB

Variations

Several variations of the Super Nintendo Entertainment System were released. The Japanese version, known as the Super Famicom, was the initial pieces of hardware. The European and Australian version, collectively known as the PAL version, retains a similar appearance to the Japanese version while the American SNES was built from scratch and designed by Lance Barr. Both Japan and North America received upgrades to the SNES in the form of the Super Famicom Jr. in Japan and the SNES-101 in North America. Japan also received a Sharp-developed television set with a Super Famicom built in called SF1.